مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه .

مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه

هزاره ابوریحان بیرونی برگزار می‌شود

هزاره ابوریحان بیرونی برگزار می‌شود

همزمان با برگزاری نشست علمی خبری هزاره ابوریحان بیرونی، رئیس انجمن علمی آثار و مفاخر فرهنگی با اعلام این خبر که سال آینده هزاره ابوریحان بیرونی با همکاری دانشگاه آزاد را برگزار می‌کنیم اعلام کرد: ۱۰ اثر پیرامون ابوریحان چاپ می‌شود و درصدد هستیم از تندیس ابوریحان نیز رونمایی کنیم و آثاری که در انجمن در مورد وی به چاپ رسیده تجدید چاپ می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست علمی خبری "هزاره ابوریحان بیرونی" عصر امروز شنبه (۱۸ اسفند) با حضور علی اکبر ولایتی رئیس هئیت امنا، حسن بلخاری- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مهدی محقق- رئیس هیئت مدیره انجمن برگزار می‌شد.

در ابتدای این نشست، مهدی محقق با تاکید بر این موضوع که این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری کنگره ابوریحان بیرونی است، با اشاره به شخصیت ابوریحان اظهار کرد: ابوریحان یکی از افراد برجسته تمدن اسلامی است که تخصصی در زمینه مسائل نجوم داشته است. کتاب مهم او در علم نجوم به نام «التفهیم» است که این کتاب را به خواهش ریحانه دختر حسین خوارزمی نوشته است. این موضوع نشان دهنده آن است که بانوان در زمان‌های گذشته هم چقدر به علم علاقه داشتند.

وی ادامه داد: ابوریحان کتاب «تهذیب النهایات الاماکن» را نیز به خواهش «زرین قیس» نوشته است که این کتاب نیز در زمینه علوم جغرافیایی است. آثار دیگری نیز از ابوریحان به جا مانده است که از جمله آن کتاب «آلاثار الباقیه» است و در این کتاب وی به جشن‌های ملل مختلف می‌پردازد. همچنین کتاب «تحقیق‌ماللهند» برگرفته از بزرگان و منجمان هندی است که ابوریحان پس از تسلط بر زبان هندی تألیفی بر این کتاب زده است. زمانی که او به هند سفر می‌کند با ادبیات آنجا آشنا نبود اما با پشتکار وهمتی که داشته است اصطلاحات نجومی را فرا می‌گیرد و در این عرصه نیز اظهار فضل می‌کنند.

این مدرس برجسته فلسفه در ادامه یادآور شد: ابوریحانی کتابی دارد که به واسطه مستشرق آلمانی «پل‌کراوس» چاپ شده است و تحت عنوان رساله ابوریحان منتشر شده که در این کتاب فهرست و آثار طبقه بندی شده‌اند. ابوریحان در فنون مختلفی تبحر داشت. بنده کتاب فهرست ابوریحان را سالیان قبل به مناسبت بزرگداشت ابوریحان ترجمه کردم که در دانشگاه تهران چاپ شده است. این کتاب نشان دهنده اطلاعات وسیع ابوریحان از علوم زمان خویش است.

محقق ادامه داد: نکته‌ای که بنده می‌خواستم تاکید کنم این است که در همین کتاب فهرست کتب رازی و نام کتابهای بیرونی نیز مطلبی به چاپ رسیده و در آن مطلب اشاره به خوابی می‌کند که ابوریحان دیده است و می‌گوید نمی دانم خواب من صادق است یا نه. و در آن خواب می بنید عمر بیشتری خواهد داشت. تقریباً ۱۵۰ سال بعد از ابوریحان دانشمند تبریزی به نام غضنفر تبریزی کتابی در حقیقت متمم کتاب ابوریحان بیرونی نوشته است و در این کتاب اشاره می‌کند که ابوریحان در تاریخ و درجه‌ای از ماه سنبله به دنیا آمده که این درجه را فقط انبیا و اولیایی الهی دارد و آنها در ماه سنبله به دنیا آمده‌اند. ابوریحان می‌گوید وقتی ۶۰ سال داشتم بیماری‌های متعددی گریبان من را گرفت و در حالی که استخوان‌هایم سست شده بودند شبی در خواب دیدم کوشش کردم ماه نو را ببینم ولی نمی‌توانم و در آن خواب کسی به من گفت: چرا تلاش می‌کنی ماه نو را ببینی. تو که ۱۷۰ بار ماه را خواهی دید و ابوریحان از اینجا فهمید در حدود ۱۴ سال دیگر عمر می‌کند. نکته‌ای که غضنفر تبریزی به آن اشاره می‌کند چون خواب رویایی صادقانه است مدتی که ابوریحان ماه را دیده ۱۶۹ بار است نه ۱۷۰ بار. و غضنفر می‌گوید در عالم رؤیا انسان با کلیات در ارتباط است و در کلیات عدد عقود مهم است نه عدد جزئی.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۴:۱۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)