مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه .

مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه

چگونه مي‌توان همنشين خدا شد؟

فرشته مأمور الهي هر شب تا صبح اين بشارت را در گوش جان ما زمزمه مي‌كند كه خداوند مي فرمايد: در ماه رجب من همنشين كسي هستم كه با من همنشيني كند.

به گزارش افكارنيوز، يكي از كتاب‌هاي ارزنده در شناخت ماه رجب، كتاب «ماه رجب؛ ماه يگانه شدن با خدا» است كه سخنراني‌هاي اصغر طاهرزاده درباره مقام ماه رجب و آداب و اذكار اين ماه است. مطالعه اين كتاب كم حجم در آغاز اين ماه بزرگ و اين فرصت بي‌نظير مي‌تواند ما را با ظرفيت اين ماه در زنده كردن جان و روحمان و همنشين شدن با خدا آماده‌تر سازد.

اين كتاب با استناد به روايتي زيبا از رسول خدا صلي الله عليه و آله آغاز مي‌شود: خوشا به حال ذاكران! خوشا به حال اطاعت كنندگان! خداوند مي‌فرمايد: من همنشين كسي هستم كه همنشين من باشد و مطيع كسي هستم كه مرا اطاعت كند و آمرزنده كسي هستم كه از من آمرزش بخواهد. ماه، ماه من و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هركس در اين ماه مرا بخواند اجابتش مي‌كنم و هركس از من بخواهد به او عطا مي‌كنم و هر كس از من هدايت بخواهد هدايتش مي‌كنم و اين ماه را ريسماني بين خود و بندگانم قرار داده ام كه هر كس به آن چنگ زند به من مي‌رسد.

مطابق اين روايت گهربار، با آغاز ماه رجب، ندايي از آسمان در جان‌هاي مومنان طنين انداز مي‌شود، ندايي كه به مدت يك ماه هر شب تا صبح ادامه دارد و دعوت پروردگار جان و جهان را به گوش اهل ايمان مي‌رساند و آن‌ها را به ذكر و همنشيني ياد حق و اطاعت و استغفار مي‌خواند و مژده همنشيني با حق، بخشش الهي و اجابت را به آن‌ها مي‌دهد.‌اي قلب مأيوس مباش.

استاد طاهرزاده اين ماه را فرصت عالي براي قلب‌هاي ما مي‌داند و متذكر نشدن نسبت به آن را يك خسران بزرگ توصيف مي‌كند: «اي قلب! غافل مباش، در اين ماه به خطاهاي تو نمي نگرند، مأيوس هم مباش، مي خواهند تو را وارد بنده هاي خاص گردانند. خودتان ملاحظه كنيد، در شروع ماه رجب گويا حال و هواي روحي‌ شما مستعد پذيرش الطاف خاصي شده است. پس معلوم است آن ندا، چون نسيمي بر جان مسلمانان مي وزد و پيامبر اكرم (صلوات الله عليه وآله) نيز اين نور را مي بينند كه دارند از آن خبر مي دهند و به ما توصيه مي فرمايند: خود را براي پذيرش آن الطاف خاص آماده كنيد.»

نداي اين فرشته از آغاز ماه سراسر بركت و رحمت رجب، براي قلب‌هاي جوياي انس با حضرت حق، بهترين خبر و بشارت است. در اين كتاب توضيح داده مي‌شود دليل اينكه انسان گاه از خود خسته مي‌شود، و حوصله‌اش سر مي‌رود به جهت اين است كه ارتباط قلب با حضرت حق قطع شده است و اگر انس با حق وارد زندگي و جان انسان شود، بي حوصلگي معنا ندارد. استاد طاهرزاده بر اساس اين روايت ويژگي‌هاي خاص ماه رجب را يادآور مي‌شود و مي‌گويد بايد هنر استفاده از ماه رجب را داشته باشيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۸:۳۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

تورهاي ارزان‌قيمت، تله‌ي كلاهبرداران است

در ايام نوروز، مجرمان سايبري با تبليغات دروغين تورهاي ارزان‌قيمت داخلي و خارجي به دنبال كلاهبرداري از شهروندان هستند، به همين دليل كاربران بايد هنگام مواجهه با موارد مشكوك، احتياط كنند.

به گزارش افكارنيوز،  تبليغ تورهاي ارزان‌قيمت داخلي و خارجي در شبكه‌هاي اجتماعي كه نه نماد اعتماد الكترونيك و نه مجوز رسمي دارند، از سوي مجرمان سايبري است. با توجه به رونق بازار سفرهاي نوروزي، كلاهبرداران اقدام به سودجويي از امكانات فضاي مجازي مي‌كنند و با استفاده از تورهاي دروغين ارزان‌قيمت و درگاه‌هاي فيشينگ بانكي، اطلاعات كاربران را سرقت مي‌كنند و يا مدارك و پولشان را به سرقتمي‌برند.

قيمت‌هاي باورنكردني و شگفت‌انگيز تورهاي مسافرتي داخلي و خارجي كه در فضاي مجازي و يا شبكه اجتماعي تبليغ مي‌شود، كذب بوده يا از سوي مجرمان سايبري است و يا اينكه اين تورها حداقل امكانات را دارند، مثلاً به جاي اقامت در هتل‌هاي چندستاره شما را در مسافرخانه يا متل اسكان مي‌دهند. به همين دليل پليس فتا به شهروندان هشدار مي‌دهد كه مراقب تبليغات تورهاي ارزان‌قيمت داخلي و خارجي در فضاي مجازي از سوي مجرمان سايبري باشند تا در دام آنها نيفتند.

درگاه‌هاي فيشينگ بانكي، يكي از موارد رايج اين‌گونه كلاهبرداري‌ها هستند كه در اين شيوه براي رزرو تور مسافرتي، كاربران به دام صفحات فيشينگ افتاده و اطلاعات بانكي آنها به سرقت مي‌رود. همچنين يكي ديگر از شگردهاي اين مجرمان، دريافت مدارك از شهروندان براي تهيه ويزا و ... است. افراد كلاهبردار از مدارك دريافتي شهروندان سوءاستفاده مي‌كنند كه اين امر تبعاتي نيز براي شهروندان به دنبال دارد. پليس فتا نيز به شهروندان هشدار داده كه به هيچ عنوان مدارك شناسايي خود مانند كارت ملي، شناسنامه، پاسپورت و… را در اختيار اين افراد قرار ندهند.

شهروندان براي رزرو تورهاي مسافرتي نوروزي داخلي و خارجي به دفاتر گردشگري رسمي كه از سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري مجوز داشته باشند و حتماً سايت آنها داراي نماد اعتماد الكترونيك باشد مراجعه كنند و از رزرو تورهاي مسافرتي در سايت‌هاي فاقد نماد اعتماد الكترونيك و بدون مجوز خودداري كنند.

هنگام ورود به سايت تورهاي گردشگري، از داشتن پروتكل امنيتي سايت (https) اطمينان حاصل كنيد و در صورت امكان براي اولين بار براي ثبت‌نام در تور گردشگري به صورت حضوري به دفاتر گردشگري معتبر مراجعه كنيد، در غير اين صورت با رفتن به مراكز معتبر گردشگري آدرس اينترنتي دقيق اين شركت‌ها را دريافت كنيد. همچنين به هيچ عنوان اطلاعات سفر خود را در اينترنت و شبكه‌هاي مجازي به اشتراك نگذاريد، زيرا ممكن است سارقان در فضاي مجازي از اين اطلاعات سوءاستفاده كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۷:۴۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

عربستان بخشي از خاك خود را فروخت + جزييات

عربستان بخشي از خاك خود را به اردن واگذار مي كند تا در نهايت اسرائيل بخش گسترده تري از فلسطين را تصاحب كند.

۱ روز،۹ ساعت قبل
۰ ۰
گزارش

به گزارش فرانگرواگذاري جزاير تيران و صنافير مصر به عربستان، مقدمه اي بود براي اجراي معامله قرن، با تاكيد بر اينكه نقشه آمريكا بدون همكاري عميق بين اسرائيل، عربستان، امارات، اردن و مصر، اجرا نخواهد شد؛ بويژه در زمينه نظريه حل درگيريها از طريق صلح اقتصادي كه مبتني بر بهبود شرايط فلسطيني ها و معيشت آنها در مقابل چشم پوشي از خواسته هاي منطقه اي در فلسطين است.

حضور عربستان، امارات، مصر و ارد نقشي اساسي در «معامله قرن» ايفا مي كنند، از جمله، مهيا كردن زمينه اي براي اسرائيل تا بتواند مساحت بيشتري از زمين هاي فلسطين اشغالي را به خود اختصاص دهد، حتي اگر بهاي آن، گذشتن قاهره و رياض از اراضي خود، براي جلب رضايت اسرائيل و چشم پوشي از فلسطين، با ثروت عربي باشد!


در ادامه اين مطلب آمده است: روز گذشته كتاب جديد روزنامه نگار برجسته آمريكايي، ويكي وارد با عنوان«كوشنر و شركاي او،طمع و فساد» منتشر شد، كه دربردارنده تفاصيلي در مورد نقش كوشنر، مشاور و داماد ترامپ و ايوانكا، در كاخ سفيد و سياست خارجي آمريكا بود. علاوه بر اين، در كتاب مذكور تفصيل هايي در مورد معامله قرن و اهداف آن در حل مساله فلسطين، طبق منفعت كامل اسرائيل و با حمايت مالي دولتهاي عربي آمده است كه در مقدمه آنها عربستان و امارات قرار دارند.

براساس آنچه در اين كتاب آمده، معامله قرن كه توسط كوشنر طراحي شده، شامل امتيازدهي هاي اردن، در مورد بخشي از اراضي آن براي دولت فلسطين مي شود، تا در مقابل، بخشهايي از خاك عربستان به اردن واگذار شده و اسرائيل بتواند مساحت گسترده تري از اراضي نوار غزه را تحت حاكميت خود درآورد.

اين نقشه كه با عنوان«تبادل اراضي» شناخته مي شود، طرف مصري را استنثا نمي كند؛ چرا كه طبق اطلاعات كتاب ويكي وارد، واگذاري جزاير تيران و صنافير مصر به عربستان، مقدمه اي بود براي اجراي معامله قرن، با تاكيد بر اينكه نقشه آمريكا بدون همكاري عميق بين اسرائيل، عربستان، امارات، اردن و مصر، اجرا نخواهد شد؛ بويژه در زمينه نظريه حل درگيريها از طريق صلح اقتصادي كه مبتني بر بهبود شرايط فلسطيني ها و معيشت آنها در مقابل چشم پوشي از خواسته هاي منطقه اي در فلسطين است.

در واقع كوشنر به دنبال آن است تا سعودي ها و اماراتي ها كمك هاي اقتصادي به فلسطينيها ارائه دهند، كه از آن جمله ايجاد خطوط لوله نفت از عربستان سعودي تا غزه است، به نحوي كه بنا نمودن پالايشگاه و بندري براي حمل و نقل دريايي و همچنين راه اندازي ايستگاههايي براي تصفيه آبها، ممكن شود، تا اوضاع اقتصادي فلسطين بهتر شده و ميانگين بيكاري كاهش يابد.

كوشنر در جريان حضورش در امارات، اسكاي نيوز عربي افشا كرد كه پيش بيني مي كند نقشه صلح در منطقه پس از برگزاري انتخابات اسرائيل رونمايي شود؛ نقشه اي كه در دو عرصه اقتصاد و سياست مي تواند علاوه بر تاثير گذاري بر اسرائيل و فلسطين، بر تمام منطقه، بويژه اردن، مصر و لبنان، اثرگذار باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۷:۲۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

جشنواره ملي شعر جوان فراخوان داد

موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس نخستين جشنواره ملي شعر جوان را با عنوان «چاووشي بيداران» با همكاري انجمن شعر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس برگزار مي‌كند.
۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 
فرهنگي 
ادبيات و نشر 
فرهنگ حماسه و مقاومت 
نظرات 

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا،‌ موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس نخستين جشنواره ملي شعر جوان را با عنوان «چاووشي بيداران» با همكاري انجمن شعر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس برگزار مي كند.

 علي اصغر جعفري مدير عامل موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس با اعلام خبر فوق افزود: اين جشنواره ميدان و عرصه خوبي براي بروز استعدادهاي شاعران جوان در حوزه شعر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس است و شاعران جوان متولد 22 بهمن ماه 1357 به بعد مي توانند در اين جشنواره شركت كنند.

وي با اشاره به اهميت برگزاري جشنواره هاي ادبي و هنري با موضوع انقلاب اسلامي و دفاع مقدس تصريح كرد: كمترين نتيجه اي كه مي توان از جشنواره «چاووشي بيداران» انتظار داشت ايجاد انگيزه و توجه به فرهنگ و ادبيات انقلاب اسلامي و دفاع مقدس است؛ دو جريان مهمي كه با روح ديني و ميهني ملت ايران در پيوند است.

جعفري اظهار داشت : شناسايي و جذب استعدادهاي ادبي جوان،  تبادل انديشه و تجربه‌هاي شاعران جوان انقلاب اسلامي، جريان‌سازي در شعر منطبق بر ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، تبيين ارزش هاي انساني و گفتمان انقلاب اسلامي در شعر، معرفي و برجسته‌سازي چهره‌هاي ممتاز عرصه شعر جوان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، بخشي از اهداف مدنظر اين جشنواره است.

علاقه‌مندان تا 12 ارديبهشت ماه 1398  مي‌توانند آثار خود را به دبيرخانه جشنواره از طريق نشاني تهران، ميدان ونك، بزرگراه شهيد حقاني، خيابان سرو، موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، معاونت فرهنگي و هنري يا رايانامهchavoshi.festival@gmail.com  و يا شبكه هاي اجتماعي به آدرس @chavoshi.festivalارسال كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي 21-88657020 تماس بگيرند.

انتهاي پيام/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۶:۰۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

حامد عسكري مهمان محفل شعر «قرار» مي‌شود +پوستر

به گزارش  خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، بيست و چهارمين جلسه از محفل شاعرانه «قرار» دوشنبه 20 اسفند از ساعت 16 الي 18 در ساختمان باشگاه خبرنگاران تسنيم واقع در خيابان جمالزاده شمالي، بعد از بلوار كشاورز، كوچه شهيد شيرزاد، پلاك 12 برگزار مي‌شود.

اين مراسم با حضور فضه‌سادات حسيني، حامد خاكي و حسين صيامي برگزار مي‌شود. حامد عسكري مهمان ويژه برنامه است.

 

بيشتر بخوانيدگزارش تسنيم از اختتاميه سوگواره شعر فاطمي حرير سوخته +فيلم و عكس
علاقه‌مندان مي‌توانند اخبار و اطلاعات مربوط به جلسه را از طريق كانال gharaaar@ دنبال كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۵:۴۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

ازدواجي كه اسلام هم مخالف آن است!

به گزارش افكارنيوز، قيمت‌هاي سر به فلك كشيده گوشت را كه نگاه مي‌كند، ديگر فيلش ياد هندوستان نمي‌كند! ترجيح مي‌دهد با همين شرايط فعلي زندگي را ادامه دهد. قيمت اقلام معيشتي زندگي كه اين باشد ديگر جرأت فكر كردن به مقوله «تشكيل زندگي» و هزينه‌هايش را نمي‌كند. نه اينكه نخواهد؛ نمي‌تواند. پس دستش را مي‌گيرد و به قدم زدنشان ادامه مي‌دهند. مي‌گويند و مي‌خندند به چرخ روزگار، و از آينده‌اي حرف مي‌زنند كه انگاري قرار است با همين رابطه تعبير شود.

از نحوه و مدت آشنايي‌شان پرسيدم كه در جواب گفت: «در دانشگاه با هم آشنا شديم و حدود دو سالي است كه با هم در ارتباط هستيم. البته ارتباط كه نه، زوج هستيم!» نگاهي به دوستش يا همان همسرش كردم و از او ميزان رضايتش از اين رابطه را پرسيدم؟ كه در جواب گفت: «نوع رابطه ما با ساير روابط فرق دارد. دوستانمان به قول معروف با يكديگر دوست دختر، پسر هستند، اما ما خيلي نزديك‌تر و صميمي‌تر هستيم. نوع رابطه ما شبيه روابط زن و شوهر‌ها است. با اين تفاوت كه با همديگر زندگي نمي‌كنيم. البته برخي روز‌ها را با هم در طول سفر سپري مي‌كنيم، اما فعلاً نتوانسته‌ايم مكاني را براي سقف روي سرمان فراهم كنيم. شرايطمان خاص است و معمولاً كسي به راحتي به امثال ما خانه اجاره نمي‌دهد. براي همين از خانه‌هاي دوستان و ساير مكان‌هاي قانوني براي گذراندن اوقات با هم بودنمان استفاده مي‌كنيم».

تصميم‌هاي زوج‌هاي جوان طي چند سال اخير درباره مقوله «ازدواج»، عجيب نيست، اما نگران كننده است. مشابه چنين زوج‌هايي كه به دلايل متفاوت و البته اهم اقتصادي تصميم بر تشكيل ندادن زندگي گرفته‌اند كم نيست. البته كه آمار مشخصي از تعداد دختران و پسراني كه همباشي و ازدواج سفيد را به ازدواج ترجيح داده‌اند وجود ندارد، اما تاكيد اخير رهبر معظم انقلاب در ديدار با جمعي از مداحان و ذاكران اهل بيت بر اين مقوله نشان مي‌دهد مسئله «ازدواج سفيد» در حال پيوستن به ساير آسيب‌هاي اجتماعي نگران كننده است. ايشان ازدواج‌هاي ديرهنگام و سخت، فرزندآوري كم و ترويج پديده‌هاي زشتي همچون ازدواج‌هاي سفيد را كه سياه‌ترين ازدواج است، به همراه تلاش براي از بين بردن حيا و عفت را از موارد و زمينه‌هاي در خطر قرار گرفتن نظامخانواده برشمردند و تأكيد كردند: «ايجاد زمينه براي طهارت و پاكيزگي جوان، مؤثرترين راهكار جهت مقابله با توطئه‌ها و حفظانقلاب و نظام جمهوري اسلامي است.»

با اين حال سوال مهمي كه مطرح است، چرايي روي آوردن جوانان به مقوله «ازدواج سفيد» است؟؛ كارشناسان معتقدند مسائلي، چون مشكلات اقتصادي، بالا رفتن سن ازدواج، افزايش آمار‌هاي طلاق، محك زدن رابطه، عدم اعتقاد به مسئله ازدواج و عدم مسئوليت پذيري از مهمترين علل روي آوردن به ازدواج سفيد» است.

با اين حال نكته قابل تأملي كه بايد بدان توجه كرد پررنگ‌تر شدن اين مقوله پس از بيانات رهبر معظم انقلاب درباره اهميت بنيان خانواده در سال‌هاي گذشته و توجه به سياست‌هاي كلي جمعيت است!


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۵:۲۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

حكم شرعي استفاده از «كراوات» در مجالس

حكم شرعي استفاده از «كراوات» در مجالس
آيا استفاده از كراوات در شب عروسي اشكال دارد؟

به گزارش افكارنيوز، صفحه احكام شرعي سايت khamenei.ir در اينستاگرام درباره حكم شرعي استفاده از كراوات در عروسي نوشت:

سوال: آيا استفاده از كراوات در شب عروسي اشكال دارد؟

پاسخ: به طور كلي پوشيدن لباسهايي كه پوشش و لباس غيرمسلمانان محسوب مي‌شود و استفادۀ از آن ترويج فرهنگ منحط و معاند غربي محسوب مي شود، جايز نيست.

 

 
 هم رساني اين مطلب را به دوستان خود برسانيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۴:۵۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

نقش موثر بانوان مبلغه در كاهش بدحجابي

نقش موثر بانوان مبلغه در كاهش بدحجابي

يكي از مراجع تقليد شيعه گفت: حضور بانوان مبلغه در برنامه هاي فرهنگي در كاهش بي‌حجابي و فساد در جامعه اثرگذار است.

به گزارش ايسنا، آيت الله جعفر سبحاني ظهر امروز در ديدار اعضاي شوراي سياست گذاري حوزه‌هاي علميه خواهران عنوان كرد: يكي از بركات مهم انقلاب اسلامي، فعاليت حوزه‌هاي علميه خواهران است. جامعه به حضور بانوان مبلغه در ترويج معارف ديني و برگزاري مراسم‌هاي مذهبي نياز دارد.

آيت‌الله سبحاني بيان كرد: بايد مسير تدريس طلاب خواهر به گونه‌اي باشد كه ۹۰ درصد مبلغه شوند و در مساجد و فضاهاي فرهنگي به ترويج معارف ديني بپردازند و تنها ۱۰ درصد آنها مجتهد شوند.

وي اظهار كرد: نبايد به خواهران طلبه مدركي ارائه شود كه بلااستفاده بماند، بايد بتوانند با اين مدرك طلبگي كه در مدت ۵ سال دريافت مي‌كنند در مدارس نيز به تدريس بپردازند.

آيت‌الله سبحاني گفت: در گذشته تأثير حضور خواهران مبلغه در شهرهايي مانند آبادان را تجربه كرده‌ايم در آن دوران وقتي آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها در شهر حضور داشتند، اغلب زنان نيز بي حجاب به رفت و آمد مي‌پرداختند كه با حضور مبلغين، چهره شهر به سمت حجاب در بانوان تغيير كرد. بنده در سال ۵۰ هسته تحصيل بانوان مبلغه كه در آبادان شكل گرفته بود را به قم آوردم.

اين مرجع تقليد شيعه متذكر شد: متأسفانه در شهر قم به عنوان شهر كريمه اهل بيت (ع)، فساد در حوزه زنان و بدحجابي افزايش داشته است و بايد از حضور بانوان مبلغه در كاهش اين معضلات استفاده كرد زيرا حضور بانوان مبلغه در برنامه‌هاي فرهنگي در كاهش بي حجابي و فساد در جامعه اثرگذار است.

وي با تاكيد بر كاهش وابستگي حوزه به دولت گفت: گستردگي در مديريت حوزه داراي هزينه است و بايد اين مديريت كوچك شود تا نياز به دولت در تأمين هزينه‌ها كمتر و استقلال حوزه حفظ شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۴:۳۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

هزاره ابوريحان بيروني برگزار مي‌شود

هزاره ابوريحان بيروني برگزار مي‌شود

همزمان با برگزاري نشست علمي خبري هزاره ابوريحان بيروني، رئيس انجمن علمي آثار و مفاخر فرهنگي با اعلام اين خبر كه سال آينده هزاره ابوريحان بيروني با همكاري دانشگاه آزاد را برگزار مي‌كنيم اعلام كرد: ۱۰ اثر پيرامون ابوريحان چاپ مي‌شود و درصدد هستيم از تنديس ابوريحان نيز رونمايي كنيم و آثاري كه در انجمن در مورد وي به چاپ رسيده تجديد چاپ مي‌شود.

به گزارش ايسنا، نشست علمي خبري "هزاره ابوريحان بيروني" عصر امروز شنبه (۱۸ اسفند) با حضور علي اكبر ولايتي رئيس هئيت امنا، حسن بلخاري- رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي و مهدي محقق- رئيس هيئت مديره انجمن برگزار مي‌شد.

در ابتداي اين نشست، مهدي محقق با تاكيد بر اين موضوع كه اين جلسه مقدمه‌اي براي برگزاري كنگره ابوريحان بيروني است، با اشاره به شخصيت ابوريحان اظهار كرد: ابوريحان يكي از افراد برجسته تمدن اسلامي است كه تخصصي در زمينه مسائل نجوم داشته است. كتاب مهم او در علم نجوم به نام «التفهيم» است كه اين كتاب را به خواهش ريحانه دختر حسين خوارزمي نوشته است. اين موضوع نشان دهنده آن است كه بانوان در زمان‌هاي گذشته هم چقدر به علم علاقه داشتند.

وي ادامه داد: ابوريحان كتاب «تهذيب النهايات الاماكن» را نيز به خواهش «زرين قيس» نوشته است كه اين كتاب نيز در زمينه علوم جغرافيايي است. آثار ديگري نيز از ابوريحان به جا مانده است كه از جمله آن كتاب «آلاثار الباقيه» است و در اين كتاب وي به جشن‌هاي ملل مختلف مي‌پردازد. همچنين كتاب «تحقيق‌ماللهند» برگرفته از بزرگان و منجمان هندي است كه ابوريحان پس از تسلط بر زبان هندي تأليفي بر اين كتاب زده است. زماني كه او به هند سفر مي‌كند با ادبيات آنجا آشنا نبود اما با پشتكار وهمتي كه داشته است اصطلاحات نجومي را فرا مي‌گيرد و در اين عرصه نيز اظهار فضل مي‌كنند.

اين مدرس برجسته فلسفه در ادامه يادآور شد: ابوريحاني كتابي دارد كه به واسطه مستشرق آلماني «پل‌كراوس» چاپ شده است و تحت عنوان رساله ابوريحان منتشر شده كه در اين كتاب فهرست و آثار طبقه بندي شده‌اند. ابوريحان در فنون مختلفي تبحر داشت. بنده كتاب فهرست ابوريحان را ساليان قبل به مناسبت بزرگداشت ابوريحان ترجمه كردم كه در دانشگاه تهران چاپ شده است. اين كتاب نشان دهنده اطلاعات وسيع ابوريحان از علوم زمان خويش است.

محقق ادامه داد: نكته‌اي كه بنده مي‌خواستم تاكيد كنم اين است كه در همين كتاب فهرست كتب رازي و نام كتابهاي بيروني نيز مطلبي به چاپ رسيده و در آن مطلب اشاره به خوابي مي‌كند كه ابوريحان ديده است و مي‌گويد نمي دانم خواب من صادق است يا نه. و در آن خواب مي بنيد عمر بيشتري خواهد داشت. تقريباً ۱۵۰ سال بعد از ابوريحان دانشمند تبريزي به نام غضنفر تبريزي كتابي در حقيقت متمم كتاب ابوريحان بيروني نوشته است و در اين كتاب اشاره مي‌كند كه ابوريحان در تاريخ و درجه‌اي از ماه سنبله به دنيا آمده كه اين درجه را فقط انبيا و اوليايي الهي دارد و آنها در ماه سنبله به دنيا آمده‌اند. ابوريحان مي‌گويد وقتي ۶۰ سال داشتم بيماري‌هاي متعددي گريبان من را گرفت و در حالي كه استخوان‌هايم سست شده بودند شبي در خواب ديدم كوشش كردم ماه نو را ببينم ولي نمي‌توانم و در آن خواب كسي به من گفت: چرا تلاش مي‌كني ماه نو را ببيني. تو كه ۱۷۰ بار ماه را خواهي ديد و ابوريحان از اينجا فهميد در حدود ۱۴ سال ديگر عمر مي‌كند. نكته‌اي كه غضنفر تبريزي به آن اشاره مي‌كند چون خواب رويايي صادقانه است مدتي كه ابوريحان ماه را ديده ۱۶۹ بار است نه ۱۷۰ بار. و غضنفر مي‌گويد در عالم رؤيا انسان با كليات در ارتباط است و در كليات عدد عقود مهم است نه عدد جزئي.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۴:۱۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)